.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
اظهارات جمعي ازكارشناسان مازندراني در خصوص انتخاب نامزدهاي اصلح

جمعي از استادان دانشگاه و تحليل گران امور اجتماعي در غرب مازندران بر تغيير معيارهاي سنتي انتخاب نامزدها تاكيد و ارايه و معرفي راهكارهاي اصولي را براي گزينش نامزد شايسته و اصلح ضروري مي‌دانند.

اين كارشناسان ، زمينه‌سازي براي مشاركت نهادينه مردم و مشاركت معنا محور و تغيير نگرشهاي سنتي گزينش امري الزامي مي‌دانند.

اين عده در گفت و گو با ايرنا تاكيد كردند : به رغم وجود احزاب و به دليل نبود جايگاه و ساختار جامعه شناختي، تاكنون مشاركت واقعي و نهادينه مردم در انتخابات محقق نشده است.

از سوي ديگر مجلس ، محور بسياري از قانونگذاري و تصميم گيريها بوده و بايستي افرادي در اين قوه حضور يابند كه به امور مربوط آگاهي لازم داشته باشند.

به باور كارشناسان، انتخابي اصولي است كه بر مبناي تعقل ، تدبير و آگاهي كامل باشد نه اين كه ساختارهاي قومي و قبيله‌اي در آن لحاظ شود.

يافته‌ها نشان مي‌دهد كه به دليل فعال و شفاف نبودن احزاب در جوامع محلي و شهرستانهاي كوچك، توجه به ساختارهاي عشيره‌اي در گزينش و انتخاب نامزدها نقش اساسي دارد.

تاكيد بر منافع فردي ، تحريك احساسات ، ارايه وعده و وعيدهاي غير اصولي ، تبليغات غير واقعي و نداشتن برنامه اصولي از جمله شيوه‌هايي است كه برخي نامزدها در شهرستانها براي جلب افكار عمومي و كسب آراي مردم بهره‌مي‌گيرند.

درست است كه احزاب سياسي در متحد كردن، تسهيل ، با ثبات نمودن ، تدوين سياستهاي عمومي و آموزش مردم براي انتخاب اصولي نماينده نقش مهم دارد،ولي در مناطق كوچك كدام گروه و تشكل بايد اين كارويژه‌ها را پيگيري كند تا گزينش اصولي در انتخابات داشته باشيم.

در اين برهه حساس كه داوطلبان كرسي نمايندگان مجلس با شيوه‌هاي مختلف تبليغي سعي در كسب آرا عمومي دارند چگونه مي‌توان به تاكيد مقام معظم‌رهبري "دردشناس ها" را شناخت و به مجلس فرستاد.

به اعتقاد اين كارشناسان موسسات آموزشي ، اجتماعات عمومي ، رسانه‌ها و مطبوعات ، نخبگان و ارتقاي فرهنگ عمومي نقش زيادي در گزينش درست مردم در انتخابات دارند.

مدرس جامعه شناسي دانشگاه آزاد واحد چالوس در اين زمينه گفت : در جوامع توسعه يافته احزاب نقش برجسته‌اي براي شناسايي افراد اصلح دارند ولي در جوامع در حال توسعه اين قضايا متفاوت است.

" قاسم احمدي " در گفت و گو با ايرنا افزود: سازمان، قانون، ايدئولوژي و مبارزه براي كسب قدرت از مولفه‌هاي كسب قدرت است كه اكنون احزاب ما فقط براي كسب قدرت فعال هستند.

وي اظهار داشت : از اينرو بايد راهكارهاي جديد و علمي براي گزينش درست و اصولي ارايه شود.

وي خاطرنشان كرد : تا زماني ساختار جمعيتي كشور به سيستم تك يا دو فرزندي هدايت نشود، سيستم قومي وقبيله‌اي در گزينش‌ها همچنان پايدار است.

به گفته احمدي براي دروني كردن مجموع كاركرد و فرهنگ و نهادينه‌سازي بايد زير پايه‌ها و زير شاخه‌ها را درست كرد و براي تحقق اين امر بايد از رسانه‌هاي جمعي و موسسات آموزشي و علمي كمك گرفت.

اين مدرس دانشگاه آزاد چالوس يادآور شد : الزامات اين فرايند بايد از دوران تحصيلي آغاز شود و در محتواي دروس اجتماعي بايد فصولي مختلفي در باره انتخابات و معيار گزينش گنجانده شود.

وي ادامه داد : تاكنون در محتواي درسي دانش آموزان چه در مقطع راهنمايي و متوسطه به امور ياد شده مطالبي پرداخته نشده است.

احمدي تصريح كرد : انتخاب نامزدها بايد بر مبناي معيارهاي علمي نظير توانمنديها ، مديريت و سوابق اجرايي و غيره باشد.

وي اضافه كرد : شوراي شهر و روستا نيز تقويت‌كننده ديدگاههاي قومي و قبيله‌اي هستند و اين امر موجب شده تا از انتخاب نامزد اصلح خارج شويم.

به گفته او موسسات آموزشي و رسانه‌ها در نهادينه كردن فرهنگ انتخاب صحيح نقش بي‌بديل و اساسي دارند.

وي بيان داشت : در نبود احزاب به صورت واقعي ، نهادهاي موازي و گروههاي مختلف بايد كمك كنند تا انتخابها به صورت علمي و تحصصي صورت گيرد.

اين مدرس دانشگاه با اشاره به اين كه ما در جامعه منحصر بفردي زندگي مي‌كنيم، افزود : با دو بال جمهوري و اسلامي بايد حركت كنيم و دو معيارتعهد و تخصص براي نامزدها ضروري است.

احمدي گفت : به دليل زياد بودن شمار نامزدهاي انتخابات مجلس شوراي‌اسلامي نمي‌توان از صدا و سيما براي معرفي و ارايه برنامه نامزدها بهره گرفت.

وي به محدوديت زمان تبليغات انتخابات مجلس شوراي اسلامي اشاره و اضافه كرد: در نظر گرفتن يك هفته‌اي براي تبليغات محدوديت‌هايي را ايجاد مي‌كند.

وي تصريح كرد : اكنون در انتخابات مجلس به ويژه در جوامع محلي تحريك احساسات مردم صورت مي‌گيرد و بر مسايلي تاكيد مي‌شود كاركرد واقعي مجلس نيست.

وي ادامه داد : دادن وعده‌هاي نظير آسفالت كردن فلان خيابان و غيره كار ويژه واقعي نماينده مجلس و قوه مقننه نيست.

به تاكيد احمدي نماينده بايد در بحث قانونگذاري طرح و ايده داشته باشد و بتواند به نحو صحيح از اراي مردم دفاع و از تربيون مجلس استفاده كند.

وي خاطرنشان كرد : متاسفانه اين گونه در جامعه ما جا افتاده است كه اگر نماينده مجلس مثلا درمجلس تحريم و عروسي و غيره شركت نكند جايگاه و راي خود را از دست مي‌دهد.

مدرس سياسي دانشگاه آزاد واحد چالوس مجلس را عصاره تمام ملت دانست و يادآور شد : ملت بايد از فكر و ايده نماينده استفاده كند.

احمدي در بحث آموزش مردم و آشنايي با كاركرد مجلس توضيح داد : در اين زمينه بايد برنامه‌ريزان تدابير ويژه‌اي اتخاذ كنند و حتي شرايط ممتاز يك نماينده را تشريح كنند.

وي خواستار ارايه راهكارهاي اصولي براي شناخت درست مردم از نامزدهاي انتخاباتي شد.

استاد علوم سياسي دانشگاه آزاد واحد كرج و چالوس در گفت و گو با ايرنا ، مشاركت نهادينه مدرن مردم در انتخابات را ضروري دانست.

" سعيد ميرترابي " افزود : براي تحقق اين امر به نهادهاي موثر از جمله حزب و سازمانهاي كارآمد مدني نياز داريم.

به گفته او اكنون جامعه مدني در ايران وجود دارد ولي حزب به‌معناي واقعي نداريم وتوانايي‌احزاب موجودبراي تقويت مشاركت نهادينه‌مردم چندان قوي‌نيست.

اين استاد دانشگاه ادامه داد : گروههاي جامعه مدني نيز كاركردهاي چون تجمع منافع و بيان منافع را دارند كه در اين انتخابات اهميت زيادي دارد.

وي يكي از مشكلات ويژه جوامع محلي را نبود يا كمبود گروههاي سازمان‌يافته مدرن ذكر كرد.

ميرترابي تصريح كرد : از اينرو گروههاي ديگري نظير قوميت و ساختارهاي عشيره‌اي در جوامع محلي فعاليت بيشتري دارند.

به گفته اين استاد دانشگاه اين گروهها از سويي به جلب مشاركت مردم كمك مي‌كنند ولي بر نتيجه مشاركت تاثير گذاشته و انتخابات جهت‌گيري قومي و عشيره‌اي پيدا مي‌كند.

وي گفت : در اين نوع جهت‌گيري شايستگي نامزدها كمتر مطرح بوده و تاثير منفي بر گزنيش نامزدها مي‌گذارد براي انتخاب صحيح و مشاركت نهادينه مردم بايد به راهكار تقويت سازمانهاي رسمي توجه كرد.

ميرترابي پيشنهاد داد : در جوامع محلي بايد احزاب رشد و تقويت شوند كه اين امر هنوز در فرهنگ سياسي ما جا نيفتاده است.

وي ادامه داد : متاسفانه اين امر ناشي از آن است كه در زندگي اجتماعي چندان سازمان يافته نيست و اين موجب مي‌شود تا سازمانهاي سنتي فعال تر عمل كنند.

استاد رشته علوم سياسي دانشگاه آزاد واحد كرج به ايرنا تصريح كرد :
ايجاد سازمان نهادينه يا مدرن به اجماع نظر نياز دارد كه متاسفانه اين اجماع بين نخبگان ما وجود ندارد.

وي بر لزوم ارتقاء سطح فرهنگي جامعه و آموزش عمومي براي تغيير نگرشهاي سنتي براي انتخاب نامزدهاي شايسته تاكيد كرد.

فرماندار تنكابن با اشاره به جنگ رواني و رسانه‌اي دشمن درآستانه‌برگزاري انتخابات مجلس شوراي اسلامي افزود : وظيفه نخبگان و همه گروههاي اثرگذار اين است تا زمينه را براي مشاركت گسترده مردم در اين انتخابات فراهم كند.

" هادي ابراهيمي" به ايرنا افزود : تمامي احزاب و گروههاي سياسي بايد به جاي منافع فردي، منافع جمعي را سرلوحه كار خود قرار دهند.

ابراهيمي يادآور شد : جمهوري اسلامي يكي از دمكرات‌ترين نظامها بوده كه تمامي اقليت‌ها و گروهها در آن نقش دارند.

وي گفت : تلاش بر اين است كه انتخابات هشتمين دوره مجلس شوراي اسلامي به صحنه افزايش مشاركت حداكثري مردم تبديل شود و ملت بايد صحنه انتخابات را گرم و پرشور نگه دارند.

در استان مازندران ‪ ۲۱۳‬نفر داوطلب نمايندگي هشتمين دوره مجلس شوراي اسلامي شدند كه ‪ ۱۲‬نفر منتخب مردم به مجلس راه مي‌يابند


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.615 seconds.